diumenge, 22 de febrer del 2009

Ultralleugers



Ala Delta


Com moltes criatures terrestres, desitjava

imitar el vol flemàtic dels ocells.

No era pas, t'ho asseguro, la frisança

d'Ícar, el jove emmetzinat de sol,

sinó el simple deliri primigeni

per les coses aèries. Després de rumiar-ho

vaig descartar els biplans. També els ultralleugers

malgrat el nom alat: no em refiava

de la llei dels fluids que els sostenia.

D'altra part no volia vagar a mercè dels vents

dins la cistella breu d'un aeròstat.

Vaig triar l'ala delta i, assenyat,

vaig instruir-me primer sobre l'índole

misteriosa i lleu de l'atmosfera.

Esbrinava la seva efervescència,

la seva consistència dubtosa,

i, finalment -el cor penjat de l'ala,

el baf potent del vent tibant la vela-,

vaig volar, sumptuós, per districtes ingràvids,

pels paradisos dels somnis lleugers.

Però va durar poc:l'aire, inconstant,

perdé l'alè i es va pansir la lona.

La terra venjativa m'esperava

i, amb tot el seu furor gravitatori,

va estavellar l'estructura d'insecte

i una altra de les meves poques vides.

No morim pas, ja ho veus, de mica en mica;

morim a batzegades, a cops de consciència

de la nostra natura terrenal.



QUIM ESPAÑOL

Ultralleugers (Premi Carles Riba 1994)